graphic design

کلیه خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات

طراحی گرافیک، بسته بندی، لوگو، پوستر در تهران

کلیه خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات

طراحی گرافیک، بسته بندی، لوگو، پوستر در تهران

کلیه خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات

کلیه خدمات طراحی گرافیک طراحی بسته بندی طراحی پوستر طراحی لوگو طراحی هویت بصری طراحی کاتالوگ طراحی بروشور طراحی اینفوگرافیک

عملیات احیای برند یک­ شبه اتفاق نمی ­افتد

چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰ ق.ظ

طراحی گرافیک و تبلیغات

 

 

 عملیات احیای یک برند یک­شبه اتفاق نمی­افتد و میان­بری هم در کار نیست، پس به دنبال راه­ حل­ های جادویی نباشید. تنها مسیر موجود، مسیری است پیوسته از استراتژی، خلاقیت، و تصمیمات درست اجرایی که باید در طی زمان پیموده شود. داستان احیای یک برند شاید شنیدنی و اکشن و پر از اتفاقات شگفت­انگیز نباشد، اما چشم­انداز نهایی چشم­ نواز است.

 

طرحی نو در اندازید

در طی تاریخ 101 ساله گوچی، محبوبیت این برند دستخوش تغییرات فراوانی شده است؛ در برهه­ای در اوج قدرت بوده­اند و زمانی در کمال ناکامی. اما حالا و در سال 2021، گوچی دومین برند تجملی موفق در جهان به شمار می­آید. دوره تحول شگفت این شرکت در سال 2015 و با انتخاب مارکو بیزاری[1] به عنوان رئیس هیئت­مدیره و الساندرو مایکل[2] به عنوان مدیر نوآوری آغاز شد. با تغییرات اعمال­شده در استراتژی­های نوآوری، نوسازی فروشگاه­ها و بهبود کسب­وکار دیجیتال، تنها در سال اول میزان درآمد سالیانه شرکت 7.8 درصد افزایش یافت. در همین سال عایدی عملیاتی و فروش آنلاین گوچی به ترتیب 21.7 و 86 درصد رشد را نشان می­داد .وقتی مایکل، مدیریت نوآوری گوچی را به دست گرفت، او مفهومی را بنا نهاد به نام مثل گوچی! امروزه این فُرم خاص از طراحی، طراحی ماکسیمالیستی رمانتیک و پر زرق­وبرق، در خیابان­ها و پیاده­روها به گوچی نسبت داده می­شود.

در سال 1997، شرکت اپل تحولی مشابه را تجربه کرد. در این سال و با بازگشت استیو جابز فقید به این مجموعه، جلسه­ای انتقادی با مدیران ارشد اجرایی برگزار شد. در این جلسه او از مدیران مجموعه علت شکست مجموعه را سوال کرد و خودش پاسخ را ارائه کرد: محصولات ما مزخرف هستند! هیچ چیز خاصی در آن­ها دیده نمی­شود. بسیاری این جلسه و سخنان تند او را، زمینه­ساز تولید iMac می­دانند. در 5 ماهه اول تولید این محصول، 800 هزار دستگاه از این محصول فروخته شد و سودی معادل 309 میلیون دلار در سال 1998 و 601 میلیون دلار در سال 1999 نصیب شرکت اپل شد.

 

عنصر مشترک در این دو تحول، بازنگری در زیبایی طراحی محصولات است؛ هرچه این زیبایی خاص­تر باشد، قدرت آن در احیای برند شما بیش­تر خواهد بود. این زیبایی در نهایت به مهم­ترین محصولات شرکت شما هم تزریق خواهد شد، محصولاتی که بار نمایندگی برند شما را در بازار به دوش می­کشند. برای اپل این نگاه در محصولاتی همچون Mac، iPhone و Apple Watch ظهور کرده است و برای گوچی در تولیداتی مثل کمربندهای GG و لباس­های الهام­گرفته شده از دهه 70.

 

نقطه سر خط

یک داستان جذاب و باورپذیر به محصولات شما شخصیت خواهد داد؛ وقتی شما محصولات خود را می­فروشید، به نوعی در حال فروش داستان خود هستید. این داستان تمام سازمان را در یک نمایش دلپذیر به هم متصل و روند تصمیم­گیری را ساده­تر خواهد کرد. در این مسیر، طراحی محصولات رنگ­وبویی از این داستان را با خود به همراه خواهد داشت، مانند رنگ محصولات و طرح­واره­ها. این فیلم­نامه که برای هرکسی نقشی را در نظرگرفته، فروش و بازاریابی را ساده­تر خواهد کرد. اگر مشتری­ها به جای محصول داستان شما را بخرند، احتمال ترک شما برای محصولات دیگر، کاهش می­یابد.

 

مایکل در همان اولین روزهای حضور خود در گوچی، داستان جدیدی برای همه تعریف کرد. این داستان جدید به جای تمرکز بر موضوعات جنسیتی، بر مفاهمی ماکسیمالیستی، خواب­ و رویا و زیبایی تجملی متمرکز بود؛ کریستال­ها، رنگ­های درخشان و بچه­غول­ها همگی عناصری از این داستان جدید بودند. با ورود مایکل در سال 2016، میزان فروش فروشگاه­های گوچی در سرتاسر جهان، 28.2 درصد افزایش یافت و این رشد سریع به تغییر در داستان این برند نسبت داده می­شود.

 

به فرهنگ عامه، چنگ بزنید

فرهنگ غالب در یک جامعه به مانند یک نقشه راه است که رسیدن شما به جامعه هدف را تضمین می­کند. این جمله از موسس مک­دونالد، رِی کراک[3]، به تکرار نقل شده است که ما در کار تجارت همبرگر نیستیم، ما در کسب­وکار نمایش فعال هستیم. همکاری مک­دونالد با سلبریتی­هایی مثل جِی بالدوین[4] و تراویس اسکات[5] در نمایش بعد از سلبریتی­ها، این غذاها را دوست خواهید داشت، نشان از همین استراتژی دارد.

 

اگرچه دست یازیدن به مباحث داغ روز ممکن است راه کوتاهی برای احیای برند شما باشد، اما مطمئن­ترین راه زیرورو کردن پوشه­های قدیمی خودتان است؛ بهتر است یک­بار دیگر بررسی کنید که چه چیزی باعث موفقیت برند شما در گذشته نه­چندان دور شده بود. گاهی، برندها و حتی انسان­ها پس از رسیدن به موفقیت، اصول اولیه خود را گُم می­کنند.

کمپین صدسالگی گوچی بیشتر بر تاریخچه این برند و اثر آن بر فرهنگ عامه متمرکز شده بود. این کمپین مجموعه­ای منحصر­به­فرد از محصولاتی بود که در طول این صدسال، سروصدای زیادی به پا کرده بودند. علاوه بر این، گوچی ترانه­هایی را بر روی اسپاتیفای و اپل منتشر کرد که به طور اختصاصی برای ادای احترام به این برند ساخته شده بودند. با ارائه این ترانه­ها و نمایش محصولاتی از گذشته و حال، این شرکت تاریخ خود را به رخ همگان کشید و عمر فروش محصولاتش را گسترش داد.

 

مشتری­ ها را دوباره بشناسید

اپل، گوچی و مک­دونالد در احیای برند خود از این مرحله آغاز کردند: شناخت عمیق از نیازها و خواسته­های مشتری. ناگفته پیداست که دسترسی به این شکار گریزپا، ساده نخواهد بود. با وجود داده­های بسیار، شرکت­ها نگاه درستی به جامعه هدف خود ندارند. این داده­ها در جزیره­های دورافتاده از هم ذخیره و تحلیل می­شوند و در هنگام ارائه، نامفهوم هستند. برای دست­یابی به سیستم یک­پارچه، شرکت­ها نیاز دارند تا برنامه واحدی را برای تعامل با مشتری­ها طراحی کنند. در این فرآیند، داده­های عددی به نتایج مفهومی تبدیل می­شوند و به یکسان در اختیار طراحان محصولات، بخش نوآوری سازمان و افراد واحد فروش و بازاریابی قرار می­گیرد. در این مسیر مهم­ترین ورودی سیستم برای ما عبارت است از اهداف، انگیزه­ها، خواست و عادات آنلاین مشتری­ها.

 

طراحی گرافیک و تبلیغات: 09123381563

منبع: mbanes.ir

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی