تاریخچه طراحی لوگو و برند پوما
تاریخچه طراحی لوگو و برند پوما
شرکت آلمانی پوما از سال ۱۹۴۸ در زمینه طراحی، تولید و فروش کفش ورزشی فعالیت میکند. پوما درحالحاضر یکی از بزرگترین شرکتهای سازنده کفش، پوشاک و تجهیزات ورزشی است. پوما یکی از زیرمجموعههای شرکت فرانسوی کرینگ (Kering) محسوب میشود. این شرکت از سال ۱۹۸۶ به یک شرکت سهامی خاص تبدیل شد. ساختمان مرکزی این شرکت در باواریا (Bavaria) آلمان واقع شده و هماکنون با بیش از ۱۰,۰۰۰ کارمند در نمایندگیهای رسمی ۱۲۰ کشور جهان به عرضه محصولاتش میپردازد.
برادران رودلف و آدولف داسلر در سال ۱۹۲۴، با کارخانه کفش برادران داسلر در شهر هرتسوگنآوراخ آلمان، شروع به کار کردند. ورزشکاران داسلر پوش در مسابقات المپیک آمستردام ۱۹۲۸ و المپیک برلین ۱۹۳۶، هفت مدال طلا و پنج مدال برنز در سطح جهانی به دست آوردند. همچنین در مسابقه دو جهانی، پنج رکورد المپیک را شکستند.
در سال ۱۹۴۸ دارایی کارخانه کفش برادران داسلر بین دو برادر تقسیم شد. آدولف شرکت آدیداس و رودلف کارخانه کفش پوما رودلف داسلر (PUMA Schuhfabrik Rudolf Dassler) را تأسیس کرد. محبوبیت کفشهای داسلر بین دوندگان،
در همان سال، اولین کفش فوتبال پوما، به نام اتم (Atom) عرضه شد. در سال ۱۹۵۰ در اولین مسابقه فوتبال پس از جنگ جهانی در برابر سوئیس، تعداد زیادی از اعضای تیم ملی آلمان غربی کفشهای فوتبال پوما به پا داشتند. مدتی بعد رودلف داسلر با همکاری سپ هربرگر (Sepp Herberger) مربی تیم ملی آلمان غربی، موفق به تولید اولین کفش فوتبال با استوک پیچی شد. عرضه این کفش با نام سوپر اتم (Super Atom) در سال ۱۹۵۲، آغاز موفقیت بزرگ پوما در دنیای فوتبال بود.
در ادامه موفقیت کفش فوتبال سوپر اتم، در سال ۱۹۵۳ نسخه جدید این کفش با نام برزیل (Brasil) تولید شد. در آخرین بازی فصل بوندسلیگا ۱۹۵۴، تیم هانوفر مقابل کایزرسلاترن به پیروزی رسید. بیشتر بازیکنان در این جشن قهرمانی کفش پوما برزیل به پا داشتند. پوما در همین سال، شکستن رکورد دومیدانی ۱۰۰ متر جهان در یوکوهاما ژاپن، توسط هاینز فوترر (Heinz Fütterer) را جشن گرفت.
در سال ۱۹۵۷، رودلف داسلر برای برند پوما فونت لوگو طراحی کرد. یک سال بعد لوگوی پوما تغییر کرده و ثبت شد. همچنین نمادی به شکل مسیر دومیدانی، بهعنوان علامت تجاری پوما ساخته شد. این نماد پس از آن در طراحی همه محصولات پوما استفاده شد.
در فینال جام جهانی سوئد در سال ۱۹۵۸، کفشهای پوما تنها کفشهای فوتبال ساخت آلمان بودند. موفقیتهای پوما با کسب مدال طلا دو ۱۰۰ متر، در المپیک رم سال ۱۹۶۰ توسط آرمین هری (Armin Hary) ادامه یافت. در همان سال، پوما اولین تولیدکننده کفش ورزشی بود که با استفاده از تکنولوژیهای حرارتی پیشرفته، کف و بدنه کفش را به هم متصل میکرد. این ویژگی، عملکرد بهتر ورزشکاران را در پی داشت.
در ادامه قهرمانیهای بازیکنان فوتبال پوما پوش، در سال ۱۹۶۶ کفش فوتبال افسانهای پوما به نام کینگ (King) معرفی شد. پله (Pelé) بازیکن قرن فوتبال، پرافتخارترین کینگ پوش است.
لوگوی گربه در حال پرش که امروزه یکی از معروفترین علائم تجاری در جهان است، توسط طراح نورنبرگی، لوتس بکس (Lutz Backes) طراحی شد. در سال ۱۹۶۷ با گسترش دستهبندی محصولات و تولید دیگر پوشاک ورزشی، پوما با این لوگو به محبوبیت بیشتری رسید.
در سال ۱۹۷۰، برای سبکی، نرمی و راحتی بیشتر کفش فوتبال پوما کینگ، برای اولین بار از چرم کانگورو در تولید آن استفاده شد.
سال ۱۹۷۳ بسکتبالیست معروف، والت کلاید فریزر (Walt Clyde Frazier) یک جفت کفش جیر اختصاصی برای خود سفارش داد. پس از آن با تولید مدلی سبکتر و پهنتر از مدلهای قبلی و بانام حکشده او، پوما کلاید (Clyde) معرفی شد.
پوما در ورزش تنیس نیز، تأمینکننده لباس ورزشکاران مطرح در مسابقات اوپن فرانسه، آمریکا و استرالیا بود.
سال ۱۹۷۹ لوگوی برند پس از سالها، تغییر کرد و گربه پوما در گوشه سمت راست این کلمه قرار گرفت.
دیهگو آرماندو مارادونا (Diego Armando Maradona)، در سال ۱۹۸۲ اولین حضور خود در جام جهانی را با کفش پوما توررو (Torero) آغاز کرد. توررو جدید، خلاقیت آرمین داسلر (Armin Dassler) فرزند رودولف مالک بود. این مدل که برخلاف مدلهای قبلی، کفی بسیار منعطف و دوتکه داشت و برای استوکهای فلزی، مانند تختهای پایه عمل میکرد.
تکنولوژی ترینومیک (Trinomic) پوما اولین بار برای کفشهای دویدن، در سال ۱۹۸۹ شکل گرفت. کفی خارجی این کفشها از لاستیک (Rubber) ساخته شده. تکههای برجسته و ششضلعی، زیرسازی، انعطافپذیری و ثبات کفش را تأمین میکنند.
تاریخچه طراحی لوگو پوما
یکی از مدلهای سری ترینومیک به نام پوما دیسک (Disc)، در سال ۱۹۹۱ عرضه شد. دیسک، اولین کفش ورزشی بدون بند است. این مدل بهوسیله بندهای سیم مانند (داخل زبانه کفش) بسته میشود. قابلیت کشسانی این بندها باعث میشود پس از پوشیدن، کفش شکل پا را گرفته و کاملاً اندازه و مناسب آن شود.
در سال ۱۹۹۶، پوما کمپین تبلیغاتی ویژهای به راه انداخت. پیش از آغاز بازیهای المپیک آتلانتا، لینفورد کریستی (Linford Christie) دونده معروف انگلیسی، با لنز طرح لوگوی پوما، در یک کنفرانس مطبوعاتی ظاهر شد. پس از آن، از کمپین لنز تماسی پوما بهعنوان نماد یک بازاریابی خلاقانه یاد میشود.
پوما در سال ۱۹۹۸ با همکاری طراح معروف، جیل ساندر (Jil Sander) اولین برند ورزشی بود که مد و ورزش را ادغام کرد. در این ادغام، کفش فوتبال کینگ (King) و همچنین کفش دویدن ایزی رایدر (Easy Rider) بهعنوان نسخههای غیرورزشی و اسنیکرهای بهروز، ارائه شدند.
از ترکیب یک کفش موجسواری از دهه ۸۰ و مدل Sprintspike از سال ۱۹۶۸، مدل موسترو (Mostro) تولید شد. این محصول سال ۱۹۹۹، مدلی با بندهای چسبی و کفی برجسته میخ مانند داشت، که موردتوجه بسیاری از هنرمندان قرار گرفت.
پوما اسپید کت (Speed Cat) در سال ۲۰۰۱ عرضه شد. این مدل نشاندهنده شایستگی دیرینه پوما در موتورسواری و اتومبیلرانی است. نسخه اصلی این مدل در سال ۱۹۹۸ بهعنوان کفشی ضد آتش برای رانندگان فرمول یک طراحی شده بود. Speed Cat بهزودی توانست با تکیه بر ظاهر خلاقانه و شیک خود وارد دنیای مد شود.
در سال ۲۰۰۴، پوما اعلام کرد با فراری (Ferrari Scuderia)، موفقترین تیم فرمول یک، قراردادی چندساله امضا کرده است. طی این قرارداد، پوما اجازه دارد کفش، پوشاک و لوازم جانبی دارای مجوز فراری را در سراسر جهان توزیع کند.
در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، پوما حامی ۱۲ تیم از ۳۲ تیم شرکتکننده و بهعنوان بزرگترین تأمینکننده جام معرفی شد و برای اولین بار در تاریخ، تیم ملی کشور مورد حمایت پوما قهرمان جام جهانی شد. در ۹ جولای، لاجوردی پوشان ایتالیا موفق شدند با نتیجه ۵ بر ۳ در ضربات پنالتی، قهرمان جام شوند. شما میتوانید کیت های لباس جام جهانی و برندهای فعال در این خصوص را مشاهده کنید.
اسپید بوت (Speed Boot) نوآوری بعدی پوما بود که با عنوان سبکترین کفش فوتبال دنیا و با وزنی کمتر از ۲۰۰ گرم، در زمان جام جهانی ارائه شد.
پوما در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، حامی هفت فدراسیون غنا، کامرون، ساحل عاج، الجزایر، ایتالیا، سوئیس و اروگوئه نیز بود. همچنین در این مسابقات از اولین کیت فوتبال قارهای جهان، با نام کیت وحدت آفریقا (Africa Unity Kit) رونمایی کرد. لباس، کفش و توپ طراحی شده این کیت برای ۱۲ تیم آفریقایی و دارای رنگبندی خاص و الهام بخش بود. رنگ قهوهای آن نمایانگر خاک غنا، ساحلعاج، آفریقای جنوبی و کامرون است. طیف قهوهای تا آبی، تشبیه بصری از زمین تا آسمان است. شماره پیراهن و لوگوی برند پوما نیز به نمایندگی از خورشید درخشان آفریقا، به رنگ زرد درآمده است.
پوما همچنین در سال ۲۰۱۰، تجهیزات گلف برند کبرا گلف (Cobra Gulf)، یکی از سه برند کمپانی پوما را به دست گرفت.
ورزشکار پوما و سریع ترین مرد جهان، اوسین بولت (Usain Bolt) پس از شکستن رکورد جهانی ۱۰۰ و ۲۰۰ متر در بازیهای المپیک بیجینگ سال ۲۰۰۸؛ در المپیک لندن ۲۰۱۲ نیز توانست ۳ مدال طلا کسب کند. بولت، اولین دونده دارای رکورد ۱۰۰ و ۲۰۰ متر جهان در بازی های المپیک است.
در سال ۲۰۱۳ پوما تبدیل به یک شرکت بازرگانی اروپایی، به نام PUMA SE شد. در همین سال، پوما قهرمان بوندسلیگا، تیم بوروسیا دورتموند (Borussia Dortmund) را نیز به سابقه فوتبالیاش اضافه کرد. در ادامه محبوبیت اروپایی پوما، قویترین کفش فوتبال آن به نام ایوو پاور (evoPOWER) در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. این مدل که آزادی حرکت ضربههای بدون کفش را تداعی میکند، در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل مورد استفاده بازیکنان ۸ تیم (حدود ۷۲ درصد از زمان بازیها) قرار گرفت.
اول جولای ۲۰۱۴، پوما و باشگاه فوتبال آرسنال (Arsenal) مشارکت دراز مدت خود را اعلام کردند. این همکاری بزرگترین معامله تاریخ هر دو کمپانی محسوب میشود. پوما همچنین، در سال ۲۰۱۶ تأمینکننده انحصاری کفش و لباس فرم تیم اتومبیلرانی فرمول یک رد بول (RED BULL RACING F1) تبدیل شد.
طراحی گرافیک و لوگو آرمیتا اکبری 09123381563
منبع:sainaagancy.com
سلام در مورد لوگو پوما یه سایتی هست به اسم گرافیک سنتر خیلی خوب توضیح داده لوگو پوما رو
https://graphicscenter.ir/blog/2022/%d9%84%d9%88%da%af%d9%88-%d9%be%d9%88%d9%85%d8%a7/