نکات مهم در طراحی پوستر فیلم بخش دوم
نکات مهم در طراحی پوستر فیلم بخش دوم
بین طرفداران و دیگران فرق نگذارید
تصور کنید عباس کیارستمی فیلم جدید ارائه کند. تنها اسم کیارستمی کافیست تا طرفدارانش برای دیدن فیلم جدید او سر و دست بشکنند! اما برای من مخاطب عادی چه؟ منی که اصلا کیارستمی را نمی شناسم یا منی که از سبک کارهای کیارستمی خوشم نمی آید ، چطور باید ترغیب به دیدن فیلم شوم؟ اینجاست که ما گرافیست ها باید هم هوای طرفداران و هم هوای غیر طرفداران را داشته باشیم. شما همیشه باید این هم در نظر بگیرید که شاید کسی جیمز کامرون را نشناسد ، پس سعی کنید در پوستر فیلمش چیزی را قرار دهید که دیگران را هم به سینما بکشید. اینجاست که اگر توانستید آنها(غیر طرفداران) را به سینما بکشانید ، شما موفق بوده اید. اما چگونه این کار را انجام دهیم؟
به پوستر بالایی Inglourious Basterds نگاه کنید. این فیلم توسط یکی از مشاهیر دنیا و هنر هفتم ساخته شده اما این پوستر تبلیغاتی به سختی حرفی از این کارگردان بزرگ می زند. علت آن این است که طرفداران تارانتینو ممکن است کاملا آگاه باشند که این فیلم ، ساختهی اوست. از جنبهی دیگر ، طرفداران جدیدتر زیاد به سابقهی این کارگردان علاقه مند نیستند. در نتیجه پس چه دلیلی دارد که این پوستر در مورد تارانتینو توضیح بدهد؟! طرفداران قدیمی که می دانند این ساختهی تارانتینوست ، پس فیلم را می بینند. پس اینجا باید روی طرفدران جدیدتر و تماشاچی هایی که تا به حال اسم تارانتینو را هم نشنیده اند تمرکز کرد. به طور کلی مردم عادی با بازیگران ارتباط بیشتری برقرار می کنند تا تهیه کننده ها و کارگردان ها. بنابراین ترسیم تصویر یکی از بازیگران اصلی فیلم یا بزرگ نوشتن نام آنها ، تاثیر تبلیغاتی بیشتری دارد. البته توجه داشته باشید که قرار دادن تصویر بازیگران در پوستر فیلم تنها یکی از راه های متعدد ایجاد جاذبه است. اما این روش تقریبا استراتژی تبلیغاتی تمامی پوسترهای فیلم های ایرانی قرار گرفته است. این مسئله تا جایی پیش رفته ، که در وبسایت عفراوی ، مقاله ای دربارهی این پوسترها نوشته شده بود و نویسنده از آنها با عنوان پوسترهای کله ای یاد کرده بود! چون از نظر نویسنده ، پوستر فیلمهای ایرانی فقط عکس کلهی بازیگران بود.
سبک – نگاهی که با فیلم سازگار باشد
چه برای یک فیلم هنری بازاریابی کنید چه یک فیلم پر سر و صدا(blockbuster) ، سبک مهم است. برخی از پوسترهای فیلم خاطره انگیز با شهامت از سبک های هنری خارق العاده استفاده کرده اند. چیزی که این پوسترها را از رقبای هنر برای هنرشان(مفهوم کنایی دارد. منظور پوسترهایی که فقط هنرمندان می فهمند و مردم عادی از آنها سر در نمی آورند) و بی تاثیرشان جدا می کند سازگاری سبک پوستر با خود فیلم و مواد تبلیغاتی آن است.
پوستر Watchmen بالا ، نمونه ای کلاسیک است که در استفاده از این تکنیک موفق بوده. طراح با استفاده از رنگ زرد در کنار رنگ های سرد زمینه و ایجاد سبک کتاب های کمیک ، توجه طرفداران کتاب را به خود جلب می کند. همچنین این پوستر دقیق است زیرا از همین نوع تصویرسازی(منظور به تصویر در آوردن مفاهیم فیلم است نه مثلا تصویرسازی کتاب) در فیلم هم استفاده شده است. این سازگاری به طوری است که از این پوستر حتی برای جلد روی DVD و سایر مواد تبلیغاتی هم می توان استفاده کرد.
نکات مهم
میل پایدار برای سایر فرمت های تبلیغاتی
در نهایت پس از انتشار و اکران فیلم ، شما دچار یک شکست بزرگ خواهید شد. مشکل تغییر اندازهی پوستر برای کاور DVD فیلم. بسیاری از فیلم های تولید شده ، از طراحی های متفاوتی برای کاور DVD نسبت به پوسترهای تبلیغاتیشان استفاده می کنند. با این حال در میان فیلم های پر سر و صدای پر بودجه ، هنوز از پوستر بعنوان کاور DVD نیز استفاده می شود.
یعنی نقاط جذاب پوسترتان ، عنوانتان و تصویرسازی شما نیاز دارد که همانطوری روی یک DVD کوچک دیده شود که بر روی پوسترهای غول آسا دیده می شود.
پوستر The Jurassic Park این نکته را رعایت کرده و در قطع بزرگ و کوچک به خوبی دیده می شود. پوستر شما قرار است برای مدت طولانی استفاده شود بنابراین نیاز دارد که قابل تغییر اندازه ، شفاف باشد. همچنین حتی روی کاور هم ، توانایی اجرای فرآیند جلب توجه و ایجاد علاقه را داشته باشد.
قابل فهم بودن ، اگر فیلم یک سری است این را نشان بدهید
این فیلم های سری بودند که همیشه در صدر باکس آفیس ها خودنمایی می کردند. برای این حرف هم یک دلیل خوب دارم. برخی از فیلم های بسیار پرفروش از همین سری ها هستند. مانند سری هری پاتر. از فیلم هایی که هم در عرصهی تجاری و هم در روی سن جشنوارهها خوب ظاهر شدند تا فیلم های صرفا تجاری ، فقط تعداد اندکی از آنها می توانند یک فروش خوب مانند فیلم های سری را ضمانت کنند.
به همین دلیل است که پوستر فیلم های سری تمایل دارند که به اولین شماره از سری ، بسیار مرتبط باشند. عموما با یک عنوان بزرگ در بالای بوم و تصویرسازی ای که سریعا قابل فهم باشد در سراسر پوستر.
بهترین نمونهی آن ، پوسترهای سری Godfather می باشد. هر سه از یک سبک طراحی و از بحران و موفقیت تجاری فیلم های قبلی برای بازاریابی و جلب توجه بینندگان استفاده کرده اند.
طراحی گرافیک پوستر بسته بندی آرمیتا اکبری 09123381563
منبع:beytoote.com