طراحی لوگو بر اساس اصول گشتالت بخش آخر
طراحی لوگو بر اساس اصول گشتالت بخش آخر
مکتب گشتالت یکی از مکاتب روانشناسی است که چگونگی درک اطلاعات بصری توسط مغز ما را شرح می دهد. این مکتب دارای قواعد مهمی است که به اصول گشتالت معروف است.گشتالت در زبان آلمانی ‘شکل’ معنی میدهد؛ در انگلیسی، کلِ سازمان یافته و در زبان فارسی میتوان آن را معادل مفاهیمی از قبیل «شکل»، «قالب»، «هیکل» یا «کل» قرار داد.
اصول گشتالت فرآیندهای ادراکی مغز را مورد مطالعه و توجه قرار میدهد و این گونه بیان می کند که رفتار مغز بصورت فطری، تمایل به ادراک موضوعات بصری بصورت یک کل سازمان یافته دارد.
در بخشهای قبل هر کدام از اصول گشتالت را بررسی کرده و نمونه بارز اثر گشتالت در طراحی را که برندهای بزرگ در طراحی لوگو و نماد برند
خود از این مکتب روانشناسی استفاده نموده اند را بررسی کردیم در ادامه به نمونه های بیشتری اشاره می کنیم.
اصل تقارن (Symmetry)
در راستای درک اینکه چگونه مغز انسان عناصر بصری را ساده سازی می کند روشی دیگر وجود دارد، مغز انسان اشیاء را متقارن فرض می کند و انتظار دارد از نقطه ای به مرکزیت تصویر این تقارن وجود داشته باشد. زمانی که دو عنصر متقارن به یکدیگر ارتباط ندارند، ذهن آن ها را به یکدیگر مرتبط می سازد تا طرحی منسجم ایجاد کند. به عنوان مثال در شکل زیر ما تمایل به درک سه پرانتز متقارن داریم و نه ۶ پرانتز جداگانه.
( )( )( )
این اصل را به صورت ساده می توان در طراحی نماد شنل مشاهده نمود:
سرنوشت مشترک(common fate)
این اصل به تحرک و جنبش عناصر موجود در یک گشتالت مربوط است. بر این اساس اگر در یک ساختار بصری، عناصری که با هم در یک راستا به جنبش و حرکت در میآیند، بهعنوان یک گروه واحد یا یک مجموعه توسط مغز انسان دیده میشوند.
این اصل را به صورت ساده می توان در طراحی آرم شرکت فروش لوازم ورزشی کلومبیا مشاهده نمود. برند کلمبیا نیز از اصول گشتالت در طراحی نماد خود استفاده کرده است
اصل فراپوشانندگی(inclusiveness)
بر اساس این اصل، گشتالتهای بزرگتر ممکن است از چندین گشتالت کوچک تشکیل شده باشد که زیرمجموعههایی برای گشتالتهای بزرگتر محسوب شوند. در این صورت گشتالتهای کوچکتر تحت الشعاع گشتالتهای بزرگتر قرار میگیرند.
این گشتالت بزرگتر از پراگنانس قوی تری نسبت به گشتالتهای کوچکتر برخوردار است.
یکی دیگر از آثار گشتالت در هنر، لوگو جنرال الکتریک است که اصل فراپوشانندگی در آن به خوبی رعایت شده است. دو حرف g و e دو حرفی هستند که یک گشتالت را تشکیل می دهند ولی تحت الشعاع گشتالت بزرگتر یعنی دایره آبی با موج های چرخشی قرار دارد.
اصل موازات (Parallelism)
یکی دیگر از روش های ساده سازی مغز انسان، تشابه زاویه است. بر این مبنا عناصری که زاویه بسیار نزدیکی و مشابهی با هم دارند، از دید مغز، به عنوان یک گروه شناخته می شوند.
یکی دیگر از آثار گشتالت در طراحی، لوگو ویرجین است که اصل موازات در آن به خوبی رعایت شده است
اصل منطقه مشترک(Common Region)
زمانی که چند عنصر بصری را در یک ناحیه مشاهده می کنیم، مغز انسان آنها را در یک گروه بندی قرارداده و با یکدیگر مرتبط در نظر می گیرد.
این اصل را به صورت ساده می توان در طراحی لوگوتایپ یوتیوب مشاهده نمود:
اصل عنصر متصل (Element Connectedness)
یکی دیگر از اصول گشتالت که سازوکارهای گروه بندی مغز انسان برای ساده سازی و درک عناصر بصری را فاش می کند اصل عنصر متصل است. مغز انسان عناصری را که به یکدیگر متصل شده باشند را یکی در نظر می گیرد.
یکی دیگر از آثار گشتالت در طراحی، نماد شرکت نستله است که اصل عنصر متصل در آن به خوبی رعایت شده است.
طراحی گرافیک و لوگو آرمیتا اکبری 09123381563
منبع:naserabadi.com