طراحی لوگو بر اساس اصول گشتالت بخش اول
طراحی لوگو بر اساس اصول گشتالت بخش اول
مکتب گشتالت یکی از مکاتب روانشناسی است که چگونگی درک اطلاعات بصری توسط مغز ما را شرح می دهد. این مکتب دارای قواعد مهمی است که به اصول گشتالت معروف است.گشتالت در زبان آلمانی ‘شکل’ معنی میدهد؛ در انگلیسی، کلِ سازمان یافته و در زبان فارسی میتوان آن را معادل مفاهیمی از قبیل «شکل»، «قالب»، «هیکل» یا «کل» قرار داد.
اصول گشتالت فرآیندهای ادراکی مغز را مورد مطالعه و توجه قرار میدهد و این گونه بیان می کند که رفتار مغز بصورت فطری، تمایل به ادراک موضوعات بصری بصورت یک کل سازمان یافته دارد.
گشتالت در طراحی و هنر
امروزه رعایت اصول گشتالت در طراحی، عاملی قدرتمند در ساخت لوگوها و تبلیغات اثرگذار محسوب می شود. روانشناسی گشتالت توانست از ابتدای کار خود توجه حوزه هنر را به خود جلب کرده و جایگاه بسیار مهمی در هنر مدرن پیدا کند
اصول گشتالت، ابزاری به دست هنرمندان داد تا همچون جادوگران، مخاطبان خود را شگفت زده کنند بی آنکه خود مخاطبان دلیل این این اثر گذاری را بفهمند.
طراحان فقط بر مبنای قوانین فطری مغز مخاطبان، اثر خود را خلق کرده بودند و نه چیز دیگر. این همان جادوی اصول گشتالت است که در باره آن بیشتر صحبت می کنیم و در اثبات این ادعا برخی از نمونه های موفق لوگو و پوسترهایی که از این قانون به خوبی در جهت اثر گذاری بر مخاطب استفاده نمودند را به شما نشان می دهیم.
ذهن ما اطلاعات بصری محدودی را در آنِ واحد می تواند پردازش کند. زمانی که حجم اطلاعات بصری زیاد میشوند، ذهن در صدد ساده سازی آنها با استفاده از گروه بندی بر میآید
در واقع مغز در ابتدا سعی دارد عناصر بصری را به صورت یک کل سازمان یافته ببیند و سپس به درک جزئیات تشکیل دهنده آن بپردازد . اینجاست که قوانین و اصول روانشناسی گشتالت به ما می آموزد که چگونه یک ‘کل’ اثر بخش پدید بیاوریم که با فرآیند ادراکی مغز انسان هماهنگ باشد.
اصول گشتالت
برخی اصول و قوانین مهمی که مکتب گشتالت به ما می آموزد در زیر آورده شده است. که در صفحات بعد در مورد آن کمی صحبت خواهیم کرد:
اصل مجاورت (proximity)
اصل تشابه (Similarity)
اصل تداوم یا پیوستگی (Continuity)
اصل بستار (Closure)
اصل تصویر – زمینه (Figure-ground)
اصل تقارن (Symmetry)
اصل سرنوشت مشترک (common fate)
اصل فراپوشانندگی (inclusiveness)
اصل قانون موازات (Parallelism)
اصل منطقه مشترک (Common Region)
اصل عنصر متصل (Element Connectedness)
در بخش بعدی ما هر کدام از اصول گشتالت را بررسی کرده و نمونه بارز اثر گشتالت در طراحی را که برندهای بزرگ در طراحی لوگو و نماد برند خود از این مکتب روانشناسی استفاده نموده اند را نشان می دهیم.
طراحی گرافیک و لوگو آرمیتا اکبری 09123381563
منبع:naserabadi.com