بسته بندی خرما بایدها و خلاقیت ها
يكشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰ ب.ظ
بسته بندی خرما بایدها و خلاقیت ها
بسته بندی خرما درکشور ما و حتی کشورهای همسایه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بسته بندی خرما آن نیز به اشکال متنوعی انجام می شود، چرا که این محصول یکی از محصولات کشاورزی با ارزش اقتصادی بسیار بالا و ارزش غذایی بالایی می باشد.
هدف اصلی در بسته بندی خرما این است که در فاصله زمانی انبارداری، حمل و نقل و توزیع و تا رسیدن به دست مصرف کننده مشخصات مهم خرما حفظ شده و از صدمات و خطرات احتمالی جلوگیری شود. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که "طراحی بسته بندی است که می تواند مخاطب هدف را به انتخاب محصول تشویق نماید."
در طراحی بسته بندی می بایست نکات زیادی مد نظر قرار گیرد به عنوان مثال:
تطابق با استانداردهای بین المللی
یک بسته بندی خوب می بایست با استانداردهای بین المللی تطابق داشته باشد بصورتیکه از المانهای استاندارد در طراحی آن استفاده شده باشد تا در هنگام
حمل و نقل به بسته بندی یا خود محصول آسیب وارد نشده و محصول سالم به دست مصرف کننده برسد.
تطابق با مقررات و قوانین کشور هدف
در طراحی بسته بندی می بایست فرهنگ جایی که محصول به آنجا صادر می گردد توجه ویژه گردد چرا که استفاده از رنگها در هر ملیت و کشوری معانی خاصی داشته و می بایست در طراحی بسته بندی خرما از رنگها و فرمهایی استفاده گردد که با فرهنگ آن ملت تناسب داشته باشد.
جلب توجه خریدار خارجی و ترغیب وی به خرید
بسته بندی باید بتواند با خریدار ارتباط برقرار کند و اطلاعات محصول خرما و ویژگیهای آن را به او منتقل نماید و اگر بتواند دارای برش یا پنجره ای روی بسته بندی باشد که خود محصول خرما را نمایش بدهد می تواند باعث ترغیب مشتری برای خرید کالا بشود.
استفاده از بسته بندی متناسب با نیازها و خواسته های بازار هدف
یک بسته بندی خوب می تواند سهم خود را در بازارهای جهانی باز نموده و در شناسایی نام محصول و تبدیل شدن آن به یک برند کمک نماید ضمن اینکه بسته بندی خوب می تواند باعث خرید مجدد محصول گردد.
در ادامه تعدادی از نمونه بسته بندیهای خرما را بررسی می کنیم:
طراحی گرافیک و بسته بندی آرمیتا اکبری 09123381563