لوگو هما برترین لوگو در میان خطوط هوایی دنیا
لوگو هما برترین لوگو در میان خطوط هوایی دنیا
لوگو یکی از ابزارهای مهم ارتباط با بیننده و مشتریان بوده و با استفاده از نمادهای قدرتمند بصری می تواند ارزشی ویژه و تاثیری متفاوت بر بیننده القا کند. با استفاده از رنگ های مناسب و روانشناسانه می توان این تاثیر را دوچندان کرد.
بسیاری از صاحبان کسب و کارها با کمی جستجو و مدل کردن یک آرم، سعی می کنند چیزی مشابه یک برند معروف بسازند. مثال بارز این مورد در کشورمان برخی از آژانس های هواپیمایی هستند. گروه دیگر سعی دارند بطور شهودی نشانه ای را خلق کنند.
تحقیقات، مطالعات و تجربه نشان می دهد که هر دو گروه عملا با شکست روبرو شده و پس از مدتی با صرف مبالغ زیاد و دور ریختن منابع قبلی مجبور به بازطراحی لوگو بر مبنای اصول هویت بصری برند و نگاهی تخصصی و کارشناسانه به علوم جدید و میان رشته ای خواهند بود. زمان زمان تغییر است.
آژانس خبری حمل و نقل هوایی "skift" سی لوگوی برتر شرکتهای هوایی دنیا را معرفی کرد که در این میان نشانه و لوگوی "هما" به دلیل جذابیت، سادگی و رسا بودن پیام به عنوان «برترین لوگوی ایرلاین های جهان» انتخاب شده است.
ادوارد زهرابیان طراح نشانه "هما" در گفتوگو با دویچه وله از چگونگی طراحی این لوگو و چگونگی نامگذاری "هما" برای "هواپیمایی ملی ایران" میگوید.
ادوارد زهرابیان میگوید در سال ۱۳۴۰ خورشیدی (۱۹۶۱ میلادی) آگهی یک مسابقه برای طراحی لوگوی شرکت هواپیمایی ایران که آن زمان تازه تشکیل شده بود در روزنامه کیهان و اطلاعات آنزمان دیده است.
ادوارد زهرابیان آن زمان حدود ۲۱ سال سن داشت و هنوز وارد دانشگاه نشده بود. او که خود را برای شرکت در کنکور آماده میکرد، تصمیم میگیرد در این مسابقه شرکت کند.
طراح برترین لوگوی شرکتهای هوایی دنیا میگوید: «تاریخ مسابقه ماه خرداد بود. اعلام نتیجه آن البته چندماهی طول کشید. وقتی دیدم خبری از اعلام نتیجه مسابقه نیست، به شرکت هواپیمایی ملی ایران که تازه تأسیس شده بود تلفن کردم و گفتم آقا چه خبر از این آگهی که داده بودید و من در مسابقهاش شرکت کردم. گفتند اسمت چیست. گفتم فلان کس هستم. گفتند تو برنده شدهای.»
ادوارد زهرابیان میگوید وقتی طرح خود را برای شرکت در مسابقه فرستاده در توضیح این آرم به این نکته هم اشاره کرده که اتفاقا حروف اول "هواپیمایی ملی ایران" مترادف با پرنده اساطیری ایران یعنی "هما" میشود. به این ترتیب با لوگوی طراحی شده توسط ادوراد زهرابیان، نام "هما" نیز برای "هواپیمایی ملی ایران" بهوجود میآید.
ادوارد زهرابیان درباره اینکه چهطور طرح پرنده اساطیری هما را بهعنوان خمیرمایه و پایه طراحی این لوگو قرار داده میگوید: «آن زمان زیاد جهانگردی میکردم. به آثار تاریخی علاقه داشتم و هنوزهم دارم. یادم آمد که یک چنین سرستونی در تخت جمشید است که میتواند خمیرمایه این طرح باشد.» سر این تندیس اساطیری ایران از یال اسب، گوش گاو و صورت عقاب تشکیل شده است.
ادوارد زهرابیان در گفتوگو با دویچه وله همچنین نظرش را درباره لوگوی دیگر ایرلاینهای جهان گفته است. او میگوید: «اگر دقت کرده باشید، لوگوی اکثر شرکتهای هواپیمایی دنیا تاکنون دچار تغییر شدهاند. تنها موردی که من میتوانم به آن اشاره کنم، لوگوی لوفتهانزا است.
لوگوی لوفتهانزا از روز اول تا به امروز دست نخورده باقی مانده است. این نشان میدهد این لوگو جای خود را را پیدا کرده است.»
پس از نشانه هما، لوگوی Emirates Airlines در رده دومین لوگوی برتر شرکتهای هوایی دنیا جای دارد
Air Serbia در رده سومین لوگوی برتر شرکتهای هوایی دنیا قرار دارد.
نشانه شرکت هواپیمایی آلاسکا که در ان اسکیمویی در حال لبخندزدن است در رده چهارم لیست برترین لوگوهای خطوط هوایی قرار دارد.
لوگوی شرکت هواپیمایی Cathay Pacific که به شکل بال یک پرنده است در رده پنجم قرار دارد. این نشانه از سال ۱۹۹۴ آرم شرکت هواپیمایی Cathay Pacific است.
Air Canada در رده ششم قرار دارد. این لوگو که الهام گرفته از برگ درخت افرا در پرچم ملی کاناد است
لوگوی American Airlines در رده هفتم برترین لوگوهای خطوط هوایی جهان جای دارد.
لوگوی شرکت هوایی لوفتهانزا در رده هشتم قرار دارد. این لوگو از قدیمیترین آرمهای شرکتهای هوایی دنیاست که در سال ۱۹۱۸ طراحی شده و تا کنون تغییر نکرده است.
لوگوی شرکت هوایی Air KBZ متعلق به کشور میانمار نیز در رده دهم برترین لوگوهای خطوط هوایی جهان قرار دارد.
لوگوی شرکت هواپیمایی AeroMexico نیز یکی از ۲۰ لوگوی برتر ایرلاینهای دنیا است.
طراحی گرافیک، لوگو، بسته بندی و هویت بصری در تهران 09123381563
منبع:parsnemoodar.com
- ۹۸/۰۹/۱۶