تاریخچه، معنی و مفهوم لوگوی شرکت خودروسازی سایپا
با تاریخچه، معنی و مفهوم لوگوی شرکت خودروسازی سایپا آشنا شوید
شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که نشان شرکت های خودروساز ایرانی، دارای چه مفهومی است و از چه چیزی الهام گرفته شده است؟ شرکت خودروسازی سایپا در سال ۴۶ شمسی با نام سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس و با تولید انواع مدل های ژیان، رسما از سال ۱۳۴۷ وارد چرخه تولید شد.
تا قبل از سال ۱۳۶۴، لوگوی مورد استفاده این شرکت، ترکیبی از لوگوی دو شرکت فرانسوی یعنی رنو و سیتروئن بود. با توجه به سیاست های در پیش گرفته شده در آن زمان، ضروری بود که سایپا از نشانی کاملا مستقل و فارغ از نشان دیگر برندها بهره ببرد.
الهام گرفتن از کاشی های سنتی دوره ایلخانی در طراحی لوگوی سایپا
نشان سایپا با الهام از کاشی کاری های سنتی برجی در دوره ایلخانی که دارای توازن هندسی مثال زدنی در طراحی و اجراست، خلق شده است. از ویژگی های نشان سایپا میتوان به توازن ابعادی در طراحی زوایای ۱۲۰ درجه و یالهای همسان و قابلیت حجم پذیری آن اشاره کرد. در نگاه اول نشان سایپا به شکل چرخ دنده خودنمایی میکند که نماد اصلی صنعت و تولید است و با دقت بیشتر تحرک و چرخش حول محور مرکزی با توجه به تقارن ابعادی آن در ذهن تداعی می شود.
از ویژگیهای نشان سایپا میتوان به توازن ابعادی در طراحی زوایای ۱۲۰ درجه و یالهای همسان و قابلیت حجم پذیری آن اشاره کرد. در نگاه اول نشان سایپا به شکل چرخ دنده خودنمایی میکند که نماد اصلی صنعت و تولید است و با دقت بیشتر تحرک و چرخش حول محور مرکزی با توجه به تقارن ابعادی آن در ذهن تداعی میشود.
گستردگی و جهانی شدن از جهتگیری یالها به اطراف قابل برداشت است و قرار گرفتن یکی از یالها به سمت بالا نشانگر رویکرد نهایی سازمان در همسو کردن استعدادها در جهت تعالی سازمانی است.از سوی دیگر جهتگیری یالهای محیطی به سمت داخل، نشانگر ورودیهای سازمان است. این ورودیهای سه گانه، منابع انسانی، مالی و مواد اولیه هستند که منجر به سه خروجی محصول، سود و خدمات میشود. این خروجیها در قالب یالهای مرکزی و جهتگیری آنها به سمت بیرون جلوه گر است.
طراحی گرافیک و لوگو آرمیتا اکبری 09123381563
نظر خور دار در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید
منبع:cartourtv.com
- ۹۸/۱۱/۰۲
جالبه؟! ولی زشته